Perusopetus
Oikopolut sisältöön
- Lukuvuoden koulupäivät
- Perusopetuksen tavoitteet
- Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
- Kouluun ilmoittautuminen
- Koulukuljetus
- Perusopetuksen tuntijaot
Perusopetuksen opetussuunnitelma.
Perusopetukseen liittyvää lainsäädäntöä:
- Perusopetuslaki
- Perusopetusasetus
- Valtioneuvoston asetus perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen valtakunnallisista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta
- Asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
- Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta
- Valtioneuvoston asetus opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta
Kaustisen kunta järjestää perusopetusta jokaiselle Kaustisella asuvalle 7-16 -vuotiaalle perusopetuslain mukaan opetukseen oikeutetulle oppilaalle.
Lisäksi kunnalla on sopimus Kruunupyyn kunnan kanssa siitä, että Kaustisen kunta järjestää suomenkielisen opetuksen Kruunupyyn Kaustisen puoleisten alueiden (Teerijärvi ja Pirttiniemi / Haavisto) suomenkielisille lapsille Kaustisen keskuskoululla (1.-6.) ja Kaustisen keskuskoululla (7.-9.).
Kunnassa toimii kolme vuosiluokkien 1-6 alakoulua ja yksi vuosiluokkien 7-9 yläkoulu:
Oppilaita alakouluissa on yhteensä noin 370 ja yläkoulussa noin 170.
Koulujen opetuskieli on suomi.
Opetushenkilöstön sähköpostiosoitteet ovat perusopetuksessa muotoa etunimi.sukunimi(at)edu.kaustinen.fi. Rehtorilla etunimi.sukunimi(at)kaustinen.fi.
Sähköinen yhteydenpito ja tiedotus kotien ja koulun välillä toteutetaan sähköisellä Wilma-verkkopalvelulla.
Tavoitteet
Perusopetus tarjoaa oppilaille mahdollisuuden laajan yleissivistyksen perustan muodostamiseen ja oppivelvollisuuden suorittamiseen. Se antaa valmiudet ja kelpoisuuden toisen asteen opintoihin. Se ohjaa oppilaita löytämään omat vahvuutensa ja rakentamaan tulevaisuutta oppimisen keinoin.
Perusopetuksen tavoitteena on
- tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuunkykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen
- antaa elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja
- tukea oppilaiden kasvua tasapainoisiksi ja terveen itsetunnon omaaviksi ihmisiksi
- oppilaan laajan yleissivistyksen muodostuminen, maailmankuvan avartuminen ja syveneminen
- aktiivisesti vahvistaa koulutuksellista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta
- järjestää koulun kasvatus ja opetus yhteistyössä kotien ja huoltajien kanssa siten, että jokainen oppilas saa oman kehitystasonsa ja tarpeidensa mukaista opetusta, ohjausta ja tukea siten, että se edistää oppilaiden tervettä kasvua ja kehitystä
Koulupoissaoloihin liittyvä toimintasuunnitelma
Jokaisella oppilaalla on kaikkina koulunpäivinä oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta, ohjausta, oppilashuoltoa ja oppimisen tukea sekä oikeus turvalliseen oppimisympäristöön.
Poissaoloja ehkäistään edistämällä läsnäoloa, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukevaa toimintakulttuuria. Varhainen puuttuminen ehkäisee poissaolojen jatkumista ja poissaolojen mahdollisia vaikutuksia oppimiseen ja koulunkäyntiin. Myös sairauspoissaolot ja etukäteen anotut lomat voivat aiheuttaa haasteita oppilaan oppimiselle ja koulunkäynnille. Jotta oppilaalle voidaan tarjota oikeat tukitoimet, on tärkeä selvittää oppilaan poissaolon syyt ja etsiä yhteistyössä kodin kanssa ratkaisuja oikean ja oikea-aikaisen tuen saamiseksi oppilaalle. Yhdessä lisäämme koululäsnäoloa.
Tämä toimintasuunnitelma on laadittu koulun opettajia ja oppilashuoltohenkilöstöä sekä oppilaita ja huoltajia varten. Ohjeet perustuvat perusopetuslakiin, oppilas- ja opiskelijahuoltolakiin sekä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Perusopetuksessa pyritään varmistamaan oppilaan oppiminen ja hyvinvointi tarjoamalla oikea-aikaista ja yksilöllistä tukea. Tukitoimilla ehkäistään oppimisvaikeuksia ja tuetaan oppilaan koulunkäyntiä. Tuki toteutetaan eriyttämällä opetusta, joustavilla opetusryhmäjärjestelyillä sekä opettajien ja muun kouluhenkilöstön tiiviillä yhteistyöllä. Tavoitteena on huomioida sekä oppilasryhmän että yksittäisen oppilaan tarpeet.
Tuen järjestäminen
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki kuuluu kaikille koulun aikuisille, ja se toteutetaan yhteistyössä oppilaan, huoltajan ja koulun henkilöstön kanssa. Kaustisella perusopetuksessa erityisopetuksessa työskentelee kolme laaja-alaista erityisopettajaa ja yksi erityisluokanopettaja. Kaustisen keskuskoulussa (1.-6.) toimii erityisluokka, ja kouluissa on yhteensä noin 30 koulunkäyntiohjaajaa tukemassa oppilaiden koulunkäyntiä.
Tukitasot
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki jaotellaan nykyisin kahteen tasoon: ryhmäkohtainen tuki ja oppilaskohtainen tuki. Näiden tukimuotojen avulla varmistetaan, että oppilas saa tarvitsemaansa tukea joko koko ryhmän tai yksilöllisten tarpeidensa mukaisesti.
Ryhmäkohtainen tuki
Ryhmäkohtainen tuki tarkoittaa sitä, että opetusta eriytetään ryhmän tarpeiden mukaan. Tuki voi sisältää esimerkiksi erilaisten oppimisstrategioiden käyttämistä, eriytettyjä tehtäviä tai muuta pedagogista tukea, joka kohdistuu koko ryhmään. Ryhmäkohtainen tuki on varhainen ja joustava tapa vastata oppimisvaikeuksiin, ja sitä toteutetaan osana arkipäivän opetusta.
Oppilaskohtainen tuki
Oppilaskohtainen tuki puolestaan kohdistuu yksittäisiin oppilaisiin, jotka tarvitsevat erityistä apua oppimisessa tai koulunkäynnissä. Tukea annetaan, kun oppilaan oppiminen ei etene tavanomaisessa opetuksessa tai hänellä on erityistarpeita, jotka edellyttävät yksilöllistä suunnittelua. Oppilaskohtaisen tuen toteuttaminen perustuu aina lapsikohtaiseen arviointiin ja suunnitelmaan.
Lapsikohtaisen tuen tarpeen arviointi ja suunnitelma
Lapsikohtaisen tuen tarpeen arviointi on keskeinen osa oppilaan tuen järjestämistä. Arviointi tehdään yhteistyössä oppilaan, huoltajan ja koulun asiantuntijoiden kanssa. Arvioinnissa kartoitetaan, millaista tukea oppilas tarvitsee, ja sen perusteella laaditaan tuen toteuttamista koskeva suunnitelma. Suunnitelma voi sisältää erilaisia tukitoimenpiteitä, kuten yksilöllisiä opetussisältöjä, erityisopetusta tai apuvälineitä, riippuen oppilaan tarpeista.
Suunnitelman toteutusta seurataan ja arvioidaan säännöllisesti, ja sitä muokataan tarpeen mukaan. Tavoitteena on, että oppilas saa tukea, joka auttaa häntä etenemään opinnoissaan ja saavuttamaan koulunkäynnin tavoitteet.
Tuen jatkuva arviointi ja kehittäminen
Tuen tarpeen arviointi ja suunnitelman tarkistaminen ovat jatkuvia prosesseja. Opettajat, oppilas ja huoltajat tekevät yhteistyötä arvioidakseen, kuinka tuki toteutuu ja toimiiko suunnitelma. Jos tuen tarpeet muuttuvat, suunnitelma päivitetään vastaamaan uusia haasteita ja tavoitteita.
Mikäli oppilas tarvitsee tuekseen myös erityisiä apuvälineitä tai suuremmassa määrin avustajapalveluita (koulunkäyntiohjaaja), anomuksen näistä voi tehdä sivistysjohtajalle liittäen mukaan asiaa osoittavat asiantuntijalausunnot. Lomake näiden hakemiseen löytyy kunnan kotisivujen lomake-osiosta.
Kouluun ilmoittautuminen
Kouluilmoittautuminen ja oppilaan lähikoulu
Huoltaja ilmoittaa lapsensa kouluun 1. luokalle täyttämällä netissä Ilmoittautuminen perusopetukseen -lomakkeen.
Kuntaan muuttavat täyttävät PERUSOPETUKSEEN ILMOITTAUTUMINEN luokille 1.-9. ilmoittautumislomakkeen ilmoittaessaan uutta oppilasta kouluun kuntaan muuttaessaan.
Ilmoittautumislomakkeessa on kohta, jossa tiedustellaan toivetta sijoituskouluksi. Mikäli se on eri kuin oppilaan lähikoulu, on sitä anottava lisäksi erikseen vapaamuotoisesti perusteluineen sivistysjohtaja-rehtorilta maaliskuun loppuun mennessä.
Kunta osoittaa oppilaalle perusopetuksen vuosiluokkien 1-6 opetusta varten lähikoulun. Yleensä lähikoulu on oppilaan lähin koulu, mutta jos tästä ei ole varmuutta, asiaa voi tiedustella sivistystoimistosta.
Oppilaalle voidaan antaa huoltajan anomuksesta oikeus opiskella muussakin kuin kunnan hänelle osoittamassa lähikoulussa. Luvan saamisen edellytyksenä on, ettei oppilaan opiskelu aiheuta ylimääräisen opetusryhmän muodostamista ja että opetus muutoin voidaan muussa koulussa järjestää. Etusija kouluun on kuitenkin aina sillä oppilaalla, jonka lähikouluksi koulu on määrätty.
Myös Kruunupyyn kunnan Kaustisen puoleisten alueiden suomenkielisten oppilaiden huoltajat ilmoittavat lapsensa Kaustisen perusopetukseen. Ennen ilmoittautumisen tekemistä heidän tulee ottaa yhteyttä Kruunupyyn kunnan sivistystoimistoon varmistautuakseen siitä, että Kruunupyy osoittaa heidän lapsensa suomenkielisen opetuksen suunnaksi Kaustisen kunnan. Kruunupyyn kunnan Kaustisen puoleisten suomenkielisten oppilaiden lähikouluksi Kaustisella on määritelty joko Kaustisen keskuskoulu (1.-6.) tai Kaustisen keskuskoulu (7.-9.).
Mahdollisuus koulukuljetukseen
Oppilaalla on oikeus maksuttomaan koulukuljetukseen kunnan osoittamaan lähikouluun seuraavin edellytyksin:
- Oppilaan koulumatka on viittä (5) kilometriä pitempi (perusopetuslaki).
- Oppilas opiskelee vuosiluokilla 0-2 ja koulumatka on kolmea (3) kilometriä pidempi.
- Koulumatka todetaan oppilaan ikä ja muut olosuhteet huomioon ottaen oppilaalle liian vaikeaksi, rasittavaksi tai vaaralliseksi.
Mikäli oppilas on saanut vuosiluokkien 1-6 osalta opiskeluoikeuden muussa kuin kunnan osoittamassa lähikoulussa, kuljetusetuutta ei yleensä myönnetä, vaan huoltaja vastaa oppilaan kuljettamisesta tai saattamisesta aiheutuvista kustannuksista itse.
Ne vanhemmat, joiden lasten koulumatka on lyhyempi kuin yllä olevat koulumatkarajat ja jotka haluavat anoa koulukuljetusta lapsilleen seuraavaksi lukuvuodeksi muusta syystä, laittavat anomuksen asiasta perusteluineen sivistysjohtaja-rehtorille vuosittain maaliskuun loppuun mennessä.
Kuljetusyrittäjällä on mahdollisuus ottaa taksikuljetukseen myös sellaisia oppilaita, joilla ei ole kuljetusetuutta, mikäli taksissa on tilaa. Kuljetus on silloin maksullinen ja siitä huoltaja sopii suoraan yrittäjän kanssa.